Huis gekocht wat nu – Inleiding

Het vinden van uw droomwoning is geen sinecure. Maar wanneer het moment eindelijk daar is en u de woorden “bod geaccepteerd” hoort, heeft u eindelijk een huis gekocht! Maar wat nu? Voordat de verhuiswagens arriveren en u daadwerkelijk uw intrek neemt, zijn er nog tal van zaken te regelen. Van het regelen van een hypotheek tot het vinden van een notaris en het afsluiten van verzekeringen. En dan komen er ook nog eens allerlei termen op u af, van ‘drie dagen wettelijke bedenktijd’ tot ‘Nationale Hypotheek Garantie‘. Wat is belangrijk om te weten? En waar moet u rekening mee houden? In deze bijdrage geeft Maarten Voorhorst met de nodige ervaring als aankoopmakelaar en verkoopmakelaar in Rotterdam, een heldere uitleg.

Voorlopig koopcontract, wettelijke bedenktijd, ontbindende voorwaarden: hoe zit dat eigenlijk?

“De term ‘voorlopig koopcontract’ zorgt vaak voor verwarring,” zegt Maarten. “Een koopcontract is bindend, dus het is cruciaal om precies te weten wat erin staat. Ik besteed altijd veel aandacht aan het opstellen van de koopakte. Ik bekijk eerst de conceptversie en betrek mijn klant bij mijn reactie. Hoewel dit niet noodzakelijk is, plan ik ook een afspraak in om de overeenkomst uit te leggen. Samen nemen we alle punten door, van de wettelijke bedenktijd tot de verplichtingen van de koper. Het is essentieel, dat een aankoopmakelaar hier de tijd voor neemt, want als koper zet u uw handtekening onder de koopovereenkomst wat een bindend document is!”

Makelaar Rotterdam – Wettelijke bedenktijd

Als u een woning koopt, tekent u een koopcontract. U heeft vervolgens enkele dagen de tijd om zonder reden en vergoeding af te zien van het kopen van het huis. De wettelijke bedenktijd is 3 dagen.

Ontbindende voorwaarden

Het is belangrijk om de ontbindende voorwaarden helder te hebben. Zij zijn eventueel uw ontsnappingsclausule als u toch om een of andere reden van de koop wilt afzien.

Bouwkundige keuring

Veel potentiële kopers vragen zich af of een bouwkundige keuring noodzakelijk is. Dit stuit vaak op praktische problemen: “Tegenwoordig is het meestal niet meer mogelijk om een bouwkundige keuring te laten uitvoeren, omdat veel verkopers voor een andere kandidaat kiezen, die hier niet om vraagt.”

Huis taxatie

Als u een hypotheek nodig hebt, moet u een taxatie regelen om de waarde van uw woning te bepalen. Waarschijnlijk wilt u een (onafhankelijke) hypotheekadviseur inschakelen, dus kunt u de taxatie ook aan hen overlaten, toch? Dat kan, maar houd rekening met een doorlooptijd van zes tot zeven weken. “Het duurt zo lang omdat de hypotheekadviseur het taxatierapport meestal pas na drie tot vier weken aanvraagt,” vertelt Maarten. “Als klanten mij hiervoor inschakelen, doe ik dit direct na het mondelinge akkoord. Vaak is het rapport dan na ongeveer drie weken binnen. Ik adviseer klanten om intussen de benodigde documenten te verzamelen, zoals een arbeidscontract, loonstroken en bewijzen van spaargelden. Als die klaar liggen, kan de hypotheekadviseur alle gegevens direct uploaden. Dat is zowel voor u als voor de verkoper prettig.”

Wat als het niet lukt om binnen de gestelde termijnen documenten te verzamelen?

Soms lukt het niet om alle gegevens op tijd te verzamelen. Wat dan? “Er zijn ontbindende voorwaarden voor financiering, maar u moet tijdig aan de bel trekken,” zegt Maarten. “Daarom adviseer ik klanten altijd: ‘We kunnen alles aan, maar als de deadline op de 15e valt, noteer dan de 14e in je agenda. Als die datum nadert en u heeft de hypotheek niet rond, bel dan mij.’ Zo heb ik voldoende tijd om uitstel te regelen en boetes voor mijn klanten te voorkomen. En omdat ik dit van tevoren aangeef, kunnen zij alle stress loslaten. Het is ook beter om dit aan uw aankoopmakelaar over te laten, want deze geniet vertrouwen. Als u zelf om uitstel vraagt, wordt u vaak kritisch bekeken.”

Uitstel bij bijzondere omstandigheden

Maar wanneer is uitstel eigenlijk nodig? “Bij bijzondere omstandigheden,” legt Maarten uit. “Bijvoorbeeld wanneer een klant net naar een andere werkgever is gegaan, zonder proeftijd. Dat maakt voor de bank niet uit, want deze verstrekt pas na vier weken een lening. In zo’n geval verzamelt u alle benodigde documenten, van intentieverklaring tot werkgeversverklaring, en dient u deze na vier weken in.” Maarten benadrukt, dat het belangrijk is om uw aankoopmakelaar op de hoogte te houden. “Ik kan mijn kennis alleen inzetten als klanten mij betrekken bij hun situatie. En dat mogen ze altijd doen — letterlijk, want ze kunnen mij ook buiten kantooruren contacteren.”

Uitstel vanwege taxatie

Uitstel kan ook nodig zijn met het oog op de taxatie. “Soms zijn veel potentiële kopers bezig met bieden op een andere woning in dezelfde buurt. Een taxateur mag dat niet meenemen bij de taxatie van jouw woning, maar eigenlijk zou hij de op handen zijnde verkoop van het andere huis wél moeten meenemen bij het beoordelen van vergelijkbare objecten in de omgeving. In zo’n geval adviseer ik: ‘Laten we enkele dagen wachten, want dan is de taxatie veel realistischer.'”

Krijg de juiste begeleiding tot je daadwerkelijk gaat verhuizen.

Neem gerust contact op met Maarten Voorhorst van Aan de Maas Makelaardij. We bespreken graag hoe we u het beste kunnen helpen.

Over de eigenaar – makelaar in Rotterdam

Maarten Voorhorst is een makelaar in Rotterdam en de eigenaar van Aan de Maas Makelaardij. Hij is zowel verkoopmakelaar als aankoopmakelaar in Rotterdam. Maarten is een makelaar met vele jaren ervaring in de makelaardij, een goede onderhandelaar en altijd bereikbaar.

Huis kopen in regio Rotterdam

Als u met behulp van Aan de Maas Makelaardij ook een huis wilt kopen.

Interessante blogs

Aan de Maas Makelaardij
Logo Aan de Maas Makelaardij
, Kleinpolderkade 13, Stationsplein 45, , Rotterdam 3043 CX - Phone: 06 – 47 516 118 Secondary phone: 010 – 34 14 230 Email: info@aandemaasmakelaardij.nl URL: https://aandemaasmakelaardij.nl/
Monday09:00 - 18:00
Tuesday09:00 - 18:00
Wednesday09:00 - 18:00
Thursday09:00 - 18:00
Friday09:00 - 18:00
Saturday09:00 - 17:00
SundayClosed